Close

Информатика 6 разред-3 лекција

Ваш план и програм није исти као на РТС-У. Пожељно је да пратите лекције на РТС-у јер ћете програмирање у Python-у имати и у 7 разреду

 

Дигитална слика

Подсећамо те да је дигитална слика датотека која садржи електронски запис дводимензионалне слике, сачињен од нула и јединица.

Стварање и обрада (мењање) дигиталних слика коришћењем рачунара и одговарајућих програма назива се рачунарска графика. Рачунарску графику делимо на растерску и векторску.

Додавање текста на слику

У овој лекцији, бавићемо се основним техникама мењања дигиталних слика: дописивањем текста, цртањем линија и додавањем основних геометријских облика.

У горњем левом делу прозора програма Gimp2 налази
се кутија са алаткама (енгл. 
Toolbox).


Текст исписујемо тако што кликнемо на алатку A и,
држећи притиснут леви тастер миша, развучемо оквир у
који, затим уносимо жељени текст.


Кликом на алатку , испод кутије са алаткама отвара
се простор у коме је могуће:


• подесити фонт – тип, величину, боју текста (Font, Size, Color),

• поравнати текст (Justify),

• одабрати да се, током уноса текста, приказује едитор (Use editor),

• одабрати да се текст приказује што реалније (Antialiasing),

• увући први ред текста,

• изабрати величину прореда (простора између редова),

• изабрати размак између слова,

• изабрати тип оквира за унос текста – фиксна (Fixed или прилагодљива (Dynamic) величина,

• одабрати језик.

Цртање по слици

Осим додавањем текста, делове слике могуће је истаћи или додатно описати цртањем. Почећемо од цртања линије.

За исцртавање праве линије користимо оловку или четкицу.

Кликом на једну од ових алатки, испод кутије са алаткама отвара
се простор у коме је могуће подесити њихове карактеристике, међу
којима су најважније:

• непровидност (Opacity),

• облик четкице,

• величина (Size).

Праву линију исцртавамо тако што кликом означимо почетну тачку линије, а затим, држећи притиснут тастер Shift, померамо миша до крајње
тачке линије. Да би линија остала исцртана, потребно је да кликнемо у тачки њеног завршетка.

Линију је могуће исцртати и слободном руком. Тада није потребно да држимо притиснут тастер Shift, већ притиснут леви тастер миша.

Боју бирамо кликом на дугме за одабир боје предњег и задњег плана. Боју задњег плана (позадине) бирамо кликом на доњи правоугаоник, а боју предњег плана кликом на горњи правоугаоник. Отвориће се палета
боја, из које кликом одабирамо боју коју желимо. Завршетак избора потврђујемо кликом на дугме OK.

Када цртамо, уз оловку и четкицу биће нам потребна и гумица . Бришемо тако што одаберемо алатку гумица и, држећи притиснут леви тастер миша, прелазимо преко делова слике које је потребно да обришемо.

Исцртавање основних геометријских облика

 

У програму Gimp2 можемо да нацртамо различите геометријске облике.


За исцртавање правоугаоног облика користимо алатку правоугаоног облика, док за исцртавање овалног облика користимо алатку овалног обликa.

Кликом на једну од приказаних алатки, испод кутије са алаткама отвара се простор у коме је могуће подесити њихове карактеристике. За исцртавање основних облика, најважније карактеристике су:

• паперјасте ивице (Feather edges),

• заобљене ивице (Rounded edges),

• исцртавање облика из центра правоугаоника/овала (Expand from center).


Квадрат исцртавамо тако што одаберемо алатку за правоугаони облик и, држећи притиснут тастер Shift и леви тастер миша, развучемо квадрат. Правоугаоник исцртавамо на сличан начин, само што не држимо притиснут тастер Shift

Круг исцртавамо тако што одаберемо алатку за овални облик и, држећи притиснут тастер Shift и леви тастер миша, развучемо круг. Овални облик
исцртавамо на сличан начин, само што не држимо притиснут тастер Shift.

Облике бојимо употребом кантице  и избором боје из палете боја. У оквиру карактеристика кантице можемо одредити степен непровидности боје (Opacity), као и да кантица, уместо чисте боје, ствара шаре (Pattern fill).